-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً شأن نزول آية 26 سوره آلعمران را بيان فرماييد.

براي آية بالا قُلِ اللَّهُمَّ مَـَـلِكَ الْمُلْك، دو شأن نزول، بيان شده است.

1. پيامبر اكرمهنگام فتح مكّه، به مسلمانها وعده دادكه حكومت ايران و روم را نيز از آن خود خواهند كرد; منافقان و يهوديان كه اين سخن را شنيدند، با تمسخر گفتند: حكومت مدينه و مكّه براي محمّد6 كافي نيست و در حكومت ايران و روم طمع كرده است; در اين موقع، آيه بالا نازل شد.

2. ابن عباس ميگويد: هنگامي كه پيامبر اكرمبا مسلمانان، مشغول كندن خندق بودند; هر بخشي از خندق به گروهي از مهاجران و انصار واگذار ميشد; هر گروه براي همراهي با مسلمان كه مردي قوي بود تلاش ميكردند تا از نيرو و تجربة او بهره ببرند; هنگام كندن، سنگ سفيد بزرگي مشاهده شد كه بسيار محكم بود و از پيامبر6 كمك خواستند; پيامبر6 كلنگ را از سلمان گرفت و محكم به سنگ زد; پيامبر6 با جرقّه اول تكبير گفت و تا سه بار اين عمل تكرار شد. سلمان پرسيد يا رسول الله! عمل عجيبي از شما مشاهده كردم، حضرت فرمود: با جرقه اوّل، كاخهاي حيره و مداين را ديدم كه جبرييل بشارت داد زير پرچم اسلام قرار ميگيرند.

در جرقة دوم، كاخهاي روم و در جرقه سوم كاخهاي صنعا را ديدم كه امت من بر آنها پيروز ميشوند; مسلمانان خوشحال شدند و منافقان طعنه زدندكه اين وعدههاي پوشالي است و شما نميتوانيد پيروز شويد كه اين آيات نازل شد.(مجمع البيان، مرحوم طبرسي، مجلد 2، ص 51، مكتبة الحياة، بيروت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.